“Az államháztartás belső pénzügyi ellenőrzési rendszere és az ellenőrzési mechanizmusok fejlesztése “ című, 2005/17/520.03.01 számú projekt keretében, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal Képzési, Egészségügyi és Kulturális Intézete megbízásából cégünk fejlesztette a képzések menedzselését támogató keretrendszert, műszaki szerkesztette a képzésekhez kapcsolódó 16 digitális tananyagot (közel 8000 oldal) fogalomtárakat, elektronikus teszteket.

A fejlesztés és a tananyagok frissítése a Nemzeti Tankönyvkiadó közreműködésével történt.

A szerzők az anyagokat word formátumban küldték el részünkre a lektorálást követően. A képek egy részét szintén tőlük kaptuk, egy részüket pedig a www.shutterstock.com oldalról vásároltuk meg. Az animációkhoz egy-egy forgatókönyv készült, azok alapján az Adobe Flash program segítségével készítettük el őket. A megrendelő részéről érkező kérést teljesítve kidolgoztunk egy egységes megjelenést a tananyagoknak, így azonos ikonok, színek, formák, táblázatok találhatók mindegyik anyagban.

A munka sok szervezést igényelt, hiszen több mint 40 szerző vett részt benne. Az első szakaszt 2008. nyarán zártuk le, ekkor kaptuk meg a megírt anyagokat a szerzőktől. Ezt követte az anyagok műszaki szerkesztése, és ezzel párhuzamosan folyt a tanfolyamok menedzselésére alkalmas integrált rendszer kidolgozása.

A képzés – és maga a tananyag szerkesztés folyamata –  az ILIAS e-learning keretrendszerben zajlik, mert ez az maximálisan kiszolgálja a tanfolyamszervezők igényeit: könnyedén létrehozhatók az egyes kurzusok, jól kidolgozott a tanulmányi előmenetel nyomonkövetése a számonkéréshez több lehetőség is biztosított, akár teszt, akár beküldendő feladat formájában, továbbá egyszerűen elsajátítható a tananyagok szerkesztése, így a kisebb módosításokat a szerkesztők is el tudják végezni. Az elkészült tananyagok exportálhatók SCORM 2004 formátumba, ami azért lényeges, mert így más e-learning rendszerek is fel tudják dolgozni azt.

A szerzők által a tananyagokhoz írt tesztkérdések modulonként kerültek rögzítésre, egy-egy kérdésgyűjteményt hoztunk létre a 16 modulhoz. Ennek az az előnye, hogy a vizsgára készülve az egyes tesztlapok összeállításához a megfelelő kérdésgyűjteményekből kell csak kiválasztania a feladatokat az oktatónak, így egy kérdés többször felhasználható, és a javítást is elegendő csak a gyűjteményben elvégezni. A kérdésgyűjtemények és a tesztsorok is exportálhatók IMS-QTI formátumban, amit a ma használatos LMS rendszerek legtöbbje fel tud dolgozni. A teszteredmények szintén kinyerhetők több formátumban, többek között Excelben is.

A tanulmányaik során a hallgatók gyakran találkoznak azzal a problémával, hogy a szöveg számukra ismeretlen szakkifejezéseket, szavakat tartalmaz. Ennek a problémának a megoldására a szerzők összeállítottak egy 3500 szóból álló fogalomtárat, melyet az összes hallgató korlátozás nélkül elérhet. A fogalomtár elemei akár a tananyag egyes oldalaira is belinkelhetők, így azt is lehetővé teszi a rendszer, hogy olvasás közben az ismeretlen kifejezésre kattintva a felhasználó azonnal elolvashassa a szó definícióját.

A tanfolyamszervezéshez három rendszer integrációjára volt szükség: egy JOOMLA tartalomkezelő rendszerben létrehozott oldalon keresztül tudnak a hallgatók regisztrálni, majd az aktuális tanfolyamok között keresni, és azokra jelentkezni. Az általunk fejlesztett adminisztrációs rendszer teszi lehetővég ezen jelentkezések feldolgozását és a felhasználók és kurzusok menedzselését, míg az  ILIAS keretrendszerben zajlik a tananyagok, tesztek kezelése, és az oktatás tényleges lefolytatása.  A három rendszer kommunikációjának és adatcseréjének az összehangolása volt az egyik legnagyobb feladat, meg kellett valósítani, hogy a JOOMLA oldalon regisztrált hallgatók megjelenjenek az ILIAS-ban is felhasználóként, de csak akkor tudjanak bejelentkezni és az anyagokat elérni, amikor a tanfolyamszervező az adminisztrációs felületen ezt engedélyezi. Visszafelé is működnie kell a kommunikációnak, hiszen az ILIAS-ban kapott érdemjegynek látszania kell a felhasználó személyes adatlapján a JOOMLA-ban.

A munka 2013-ban zárult le, az anyagokban szereplő jogszabályok változásának nyomon követése ezidáig volt feladatunk, évente két alkalommal frissítettük az elkészült tananyagokat, hogy a képzéseken a hallgatók mindig az aktuális információkat kaphassák meg.

A projekt számokban

  • Oldalak száma: 8000 db
  • Kép: 400 db
  • Animáció: 450 db
  • Fogalom: 3500 db
  • Tesztkérdés: 6800 db

A projekt során nagy segítségünkre volt a Nemzeti Tankönyvkiadó két munkatársa: Simonyi Katalin és Csuka Tünde, akik a projekt lebonyolításáért voltak felelősek illetve a szerzőkkel való kapcsolattartást  tették lehetővé számunkra.

  • A projekt kezdete: 2008. 01.19.
  • A projekt vége: 2013.04.11.
  • Projektvezető: Sikala János
  • Műszaki fejlesztők, szerkesztők: Győri Zsolt, Baradné Kiss Melinda, Palánkai Anett, Németh Domonkos
  • Kapcsolattartó a megrendelő részéről:
    • Csuka Tünde
    • Simonyi Katalin
      • e-mail cím: Simonyi.Katalin@ntk.hu
      • telefonszám: 30/592-9586